Adaptační kurzy 2019

Autor: Mgr. Peter Čerňanský

V průběhu měsíce září proběhly na naší škole každé pondělí adaptační kurzy pro nově vzniklé šesté třídy. Letos máme rekordní počet nových tříd šesťáků, je jich 5, a tak 6.E čeká kurz až první říjnové pondělí. Ale už dnes můžeme balancovat zatím proběhlé 4 kurzy, které si byly v mnohém podobné, ale na druhou stranu i dosti rozdílné vzhledem k tomu, že každý třídní kolektiv byl naprosto odlišný.

Všechny adaptační kurzy slouží primárně k bližšímu poznání nově vzniklých tříd, k většímu stmelení kolektivu a jak vypověděli třídní učitelé, děti se zde ukázaly přirozeněji než při běžném vyučování. Pro všechny děti byl přichystán bohatý a různorodý program v přírodním prostředí v okolí školy, který zahrnoval aktivity a hry zaměřené na bližší seznámení, podporu spolupráce a důvěry. Náročnější aktivity byly proloženy zábavným soutěžením a pohybovými hrami, z nichž nejoblíbenější byla hra „Ocásky“. Žáci se všech aktivit účastnili dobrovolně a někteří ostýchaví se zapojili až, když viděli zápolit své spolužáky, nebo až sebrali odvahu při některých aktivitách s dobrodružným nádechem.

Seznamovací hra „Krok vpřed“ většinu žáků zaujala díky přirozené zvědavosti dětí a zajímavým zjištěním některých informací byla i pro třídní učitele, vzhledem k zájmům svých žáků a s ohledem na budoucí školní exkurze a výlety. Dotekové stmelovací hry zas byly plné smíchu, zvlášť díky změně oblečení a poznávání spolužáků se zavázanýma očima.

Děti byly nadšené z hry s nádechem dobrodružství „Velké lano“, kde museli projevit trochu odvahy a ukázalo se, že se rády navzájem podporovaly pro zvládnutí daného „dobrodružného“ úkolu.

Aktivita „Ostrov“ a „Tanec na kládě“ prověřila nové spolužáky v schopnostech domluvit se, ukázala třídnímu učiteli i všem ostatním, kdo je vůdčí osobností ve třídě, kdo dělá tzv. „černou práci“, kdo je „škodič“, kdo rád pomáhá ostatním, a hlavně jestli jsou vůbec všichni ochotni překonat často na první pohled náročnou výzvu. Mnohé zaujala aktivita „Pavoučí síť“, která kromě spolupráce prověřila i taktické schopnosti skupiny a jejich obratnost.

Každý kurz byl zakončen aktivitami na důvěru jako je „Ulička důvěry“ a „Transportér“, které navodily příjemnou stmelující atmosféru. Při přesunech na místa se hrály pochodové hry se soutěžním nádechem, kdy Ti, co prohráli, museli poté zazpívat, zarecitovat básničku nebo udělat pár kliků či dřepů vč. učitelů.

Po skončení každého kurzu proběhla po obědě společná reflexe ohledně zážitků a zkušeností získaných během aktivit a her. Žáci poté ještě tvořili erb, ve kterém vyjadřovali pomocí kresby charakteristiku své osobnosti a zážitky z kurzu. Každý člověk má svoji silnou stránku a tak by si ji měl uvědomovat a vážit, aby byl šťastný a spokojený a neměl poté pohnutky škodit ostatním…