: ZŠ Juventa > Články 2020/2021 > Chemie nás baví

Chemie nás baví

Autor: Kateřina Kukačková 

Krásný dobrovolný příspěvek od jednoho žáka z 8. ročníku (8.A) k vlastnostem vzduchu - rozdílný objem teplého a studeného vzduchu. Ukázka, jak se potkává chemie s fyzikou.

K práci každého chemika neodmyslitelně patří i laboratorní nádobí - baňky, kádinky, tyčinky, odměrné válce,...na jedné z prvních hodin se žáci 8. A, B, D seznámili s laboratorním vybavením, které budou používat ke svým "pokusům" v rámci výuky chemie.

První laboratorní práce, kterou žáci samostatně dělají, je seznamuje se vznikem směsí. Žáci si "namíchají" různé druhy směsí a ověří své teoretické znalosti v praxi. Takže to u nás pěnilo, dělalo se kafíčko, snaha byla o rozpuštění mouky ve vodě :-) 

Den před uzavřením školy se nám podařila poslední laboratorní práce. Zahráli jsme si na barmany. Úkol byl jasný. Namíchat nealkoholický drink hrající čtyřmi barvami. Laboratorní práce sloužila k procvičení složení roztoku a počítání hmotnostního zlomku. Jak se nám to podařilo? Za své výtvory se rozhodně nemusíme stydět :-)

Zavřeli nám školu, ale i tak jsme se "pokusování" nehodlali vzdát. Jen to teď není práce skupinová, ale každý se předvede sám za sebe, co v něm je za chemika (a trochu za fyzika). Probrali jsme vzduch, proto jsme ověřili některé jeho vlastnosti - rozdílný objem teplého a studeného vzduchu - snažili jsme se dostat balonek dovnitř do lahve (balonky, které "trčí" na fotkách nahoru, jsou kontrolní, žáci provedli dobrovolně pokus opačný).

Lze jednoduše rozlišit tvrdost vody? A jakou máme vodu tady v Milovicích? Na tyto otázky se pokusili odpovědět žáci 8. ročníků v dalším domácím pokusu po probrání kapitoly Voda. Za použití jednoduché metody třepali a třepali a pěnili a pěnili :-)